Goed vindbaar worden in zoekmachines wordt steeds belangrijker. Iedereen wilt natuurlijk gevonden worden. Je website vindbaar maken is behoorlijk complex en hangt van diverse factoren af. De tips en trucs die wij je hier aanbieden vormen de basis voor het vergroten van je vindbaarheid.
Zoekwoorden
Het beter vindbaar maken van je website begint bij het bepalen van de zoekwoorden waarop je graag vindbaar wilt zijn. Zoekwoorden verschillen van breed tot zeer specifiek. Over het algemeen wordt er meer gezocht op de brede zoekwoorden. Er zijn echter meer websites die ook op die zoekwoorden gevonden willen worden. Het is daarom belangrijk dat je een afweging maakt in de zoekwoorden waarop je, je wilt richten.
Er zijn verschillende manieren om erachter te komen welke zoekwoorden belangrijk zijn. Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden doet suggesties op basis van een paar zoekwoorden of op basis van webteksten. Een andere optie is om soortgelijke websites als die van jouw te bekijken. Zo zie je op welke zoekwoorden zij zich richten.
Nadat je een lijst met zoekwoorden hebt opgesteld, is het tijd om te bepalen waar op je website je die zoekwoorden wilt plaatsen. Bepaal van tevoren welke zoekwoorden je aan welke pagina koppelt. Probeer de zoekwoorden gelijkmatig over alle pagina’s te verspreiden.
Zoekwoorden verwerken op je website
De zoekwoorden kun je op twee plaatsen in je website verwerken. In de HTML-head (een gedeelte in de broncode dat bezoekers niet in hun browser zien) en in de web teksten.
Het HTML-head gedeelte van je website bevat verschillende elementen. Twee zijn belangrijk voor het vindbaar maken van je website: de paginatitel en de description meta-tag.
Zoekwoorden in de description meta-tag
In de description meta-tag plaats je een korte beschrijving van de inhoud van een pagina. We raden aan om elke pagina een unieke beschrijving te geven. Deze beschrijving telt indirect mee. De inhoud wordt niet door Google bekeken, deze wordt meestal getoond in de zoekresultaten. Een goede beschrijving (relevant, overtuigend, duidelijk) haalt mensen over om je website te bezoeken.
Zoekwoorden en de keywords meta-tag
De keywords meta-tag is een ander element van de HTML-header. Hierin plaats je woorden die de inhoud van een pagina beschrijven. Deze meta-tag worden niet meer gelezen door Google, Yahoo! of Microsoft’s Bing. Je website is hierdoor niet beter vindbaar.
Zoekwoorden verwerken in de tekst van je website
Nadat je zoekwoorden in de HTML-head hebt verwerkt, plaats je zoekwoorden in de teksten van je website. Richt je bij het schrijven van de tekst in de eerste plaats op de bezoekers van je website. Daarnaast verbeter je met enkele simpele aanpassingen de vindbaarheid van je website:
- Gebruik een relevant zoekwoord drie keer in een korte tekst en vier tot zes keer in een lange tekst.
- Gebruik variaties van een zoekwoord in je tekst’.
- Gebruik het zoekwoord in de kop/titel van je bericht. Plaats deze titel in de HTML in een tag. Gebruik dit attribuut alleen voor de titel. Voor subkopjes gebruik je de h2 t/m h6 tags.
- Gebruik het zoekwoord in de naam van de afbeelding als je een afbeelding bij de tekst plaatst. Plaats het zoekwoord ook in het alt-attribuut van de afbeelding. Je gebruikt het zoekwoord dan één keer.
- Gebruik de en tags om de zoekwoorden in je tekst extra te laten opvallen.